Kramfors

Kramfors

måndag 22 augusti 2011

Lilla tanten

Ojoj, vad trött jag ar varit den senaste veckan. Jag börjar återhämta mig men är fortfarande väldigt trött. Men jag har haft en trevlig helg. I lördags åkte vi till Hemse för att köpa en ny leksak till Elvis. Alice slaktade ju alla hans mjukis leksaker då hon var här, så nu fick han två nya leksaker. En groda med boll och inbygd pip och en mjukis and med prassel ljud och två pipläten. Fågeln tyckte han bäst om. Men jag köpte även en ny familjemedlem.

 Jag har ju saknat tamråttorna Ben och Skorpan sen dom flyttade och jag har hela tiden känt att jag vill ha ett nytt djur, men har inte vetat vad. Nya råttor går ju inte då jag är allergisk mot dom, men marsvin har jag haft tidigare, och min dotter har marsvin, och dom tål jag. På djuraffären hade dom marsvin och jag bad att få titta på dom. Personalen plockade fram ett av marsvinet. Den var fin, men det var en hane. Alla marsvinen var hanar som dom hade i butiken. Jag sa att jag var bara intresserad av honor och sa att jag skulle återkomma senare då de har fått hem honor. Då sa kvinnan som jobbade där att de har en hona nere i källaren, men som är gammal, tre år. Den vill inte vara i samma bur som andra och hon hade tom stött bort barnet som hon födde, så det dog. Hon är väldigt skygg, sa kvinnan. Jag bad att få titta på henne och det fick jag. Hon var jättefin. Lättsam att hålla i var hon. Jag fick köpa henne billigare eftersom hon var så pass gammal. Bur hade jag redan hemma.

Jag vet inte vad jag ska säga om vår nya familjemedlem. Hon är som sagt var väldigt skygg och blir vettskrämd bara man rör på sig. Jag hade tänkt mig namnet Lucky till henne, men med tanke på att hon är så rädd och blyg så passar det inte riktigt, tycker jag. Än så länge kallar jag hon bara för "Lilla tanten", men vi får se om hon får nåt vettigare namn sen eller om hon ska fortsätta att bli kallad för det.

Jag tar upp henne en stund varje dag. Hon är inte lätt att få tag på. Hon är snabb för sin ålder. Men när jag väl håller i hon så är hon jättegosig och pratar så som marsvin brukar prata. Men jag är lite orolig för henne. Hon sitter bara i sitt hus som hon har i buren. Hon har alltid varit skygg, sa dom på djuraffären...men så skygg så hon inte vågar komma ut från huset sitt trodde jag inte. Jag testade en stund igår att ta bort huset för att se hur hon skulle reagera, men då gömde hon sig under höet. Kära nån...man undrar ju vad hon har varit med om. Hon vågar ju knappt gå ut ur sitt bo för att äta.

Men jag ska ge hon så mycket kärlek jag bara kan. Jag plockade gräs åt henne idag, men det har hon inte vågat äta av än. Jag undrar bara om hon dricker vatten. Jag har inte sett att hon går till vattenflaskan, men det borde hon ju ha gjort.

Nu ska jag steka svamp och göra mig en god svamp macka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar