Kramfors

Kramfors

lördag 25 december 2021

Saffranspannkaka

 

Dagen före julafton gjorde jag saffranspannkaka för första gången. Det är en gotländsk delikatess som är väldigt god. Jag använde mig av Icas recept. Jag valde bort mandeln, men det gör man ju som man vill. Här kommer receptet:

1dl sötmandel

2 pkt saffran

3msk socker

1/2 tsk vaniljsocker

1 1/2 dl vispgrädde

I liter risgrynsgröt 

3 ägg

Sylt och vispad grädde till servering.

Sätt ugnen på 175 grader. Skålla, skala och hacka mandeln. Stöt saffran fint tillsammans med sockret och vaniljsockret i en mortel. Rör ut kryddblandningen i grädden och häll den sedan i gröten. Vispa upp äggen och tillsätt dem samt det mesta av mandeln. Spara lite till garnering. Smörj en ugnssäker form (ca 20×30 cm). Häll i smeten i formen. Strö på resten av mandeln. Grädda mitt i ugnen ca 60 minuter. 

Servera med sylt och vispad grädde. Ska det vara helt rätt så ska man ha salmbärssylt till, men det kan ibland vara svårt att få tag på. Jag använde drottningsylt eftersom det var slut på salmbärssylt på affären. Ta den sylt du tycker om. 

Hoppas du testar att göra saffranspannkaka, det är jättegott.

Nu vill jag önska dig en fortsatt god jul och gott nytt år. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar