Kramfors

Kramfors

torsdag 11 februari 2021

Mousakka

 

Idag har jag gjort Mousakka för första gången. Jag fick tipset av min syster Linda. Mousakka är en grekisk maträtt som är jättegod. Jag bytte ut vanlig köttfärs till veganfärs och det gick jättebra. Jag är inte vegetarian men brukar göra en hel del vegetariskt för jag tycker det är gott. Jag vill dela med mig av receptet. Jag delar receptet som det är och vill du också göra en vegetarisk Mousakka så är det bara att byta ut köttfärsen till veganfärs, sojafärs eller nåt liknande. Här kommer receptet:

600 gram aubergine 

1 tsk salt

2 gula lökar

2 vitlöksklyftor 

Smör

400 gram köttfärs

400 gram krossade tomater

2 msk tomatpuré 

2 krm malen kanel

1/2 tsk salt

1 krm svartpeppar 


Ostsåsen:

2 msk vetemjöl

3 dl mjölk 

2 dl riven ost

1 krm salt

1 ägg

Sätt ugnen på 225 grader. Skär aubergine i centermetertjocka skivor och lägg på hushållspapper. Strö över salt. Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen och stek den under omrörning så att den smular sig. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, kanel, salt och peppar. Låt såsen koka ca 5 minuter.

Vispa ut mjölet med hälften av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp under vispning. Låt såsen koka i ca 3 minuter. Rör ner 1/2 dl av osten, salt och uppvispat ägg. 

Torka av aubergineskivorna och stek dem i smör i en stekpanna ca 1 minut per sida. 

Varva köttfärssås och aubergineskivor i en smord ugnssäker form. Häll över såsen och strö över resten av osten. 

Grädda 30 minuter i ugnen.

Smaklig måltid! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar