Kramfors

Kramfors

tisdag 25 oktober 2011

Mysig oas och en Prilla


Bilden ovan är fotat i mitt hems trevligaste vrå, enligt mig. Jag har fått lånat en fåtölj på obestämd tid av min vän Bim, eftersom hon inte hade plats med den. Jag blev jätteglad eftersom jag en längre tid har drömt om en egen kryp in hörna där jag kan sitta för mig själv och bara filosofera, lyssna på musik, be, läsa och skriva. Speciellt då jag jobbar med en bok, har jag saknat just detta. Nu håller jag ju på att skriva och samla matrial för nästa diktantologi, och då behöver jag en egen vrå och lugn och ro. Detta hörn, i sovrummet, har blivit min oas. Jag älskar att sitta där och läsa eller göra något annat och känna lammskinnet under mina bara fötter. Oftast har jag min hund Elvis i knäet eller vid fåtöljen...det kallar jag livskvalité och höjdpunkt i livet.

Jag måste få berätta om mitt marsvin Prillan. Jag kommer inte ihåg om jag har berättat om henne här på bloggen tidigare. Jag köpte ett marsvin för några veckor sedan. Det är en liten äldre dam på tre år. Marsvin blir ca 5 år. Hon var djupt deprimerad, ville inte bo med andra djur i samma bur (Bet ihjäl dom), drack inte och satt mest och tryckte i ett hörn under en hylla i buren. I djuraffären bodde hon i källaren och var egentligen inte till salu, eftersom hon var i så dåligt skick. Men jag förbarmade mig över det lilla marsvinet och nu är hon en lycklig äldre dam som svarar på sitt namn, dricker och äter och älskar att gosa i famnen. Det tog ca 2 veckor innan hon började visa sig. Hon ville bara gömma sig och drack inget (gav hon gurka och melon för att hon skulle få i sig vätska). Nu är hon världens goaste och vi kan ha långa samtal Prillan och jag. Det känns bra att ha fått hjälpa ett litet djur som hade tappat livslusten. Nu är hon glad och går sakta men säkert upp i vikt. Hon var jättemager då jag tog hand om henne. Hon går också bra ihop med Elvis. Hon är inte ett dugg rädd för honom och Elvis är snäll mot Prillan.

Det kanske kommer en bild på Prillan framöver, men nu ska jag göra annat. Ha det bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar