Kramfors

Kramfors

lördag 14 januari 2012

Spegel, spegel på väggen där

Jag har ägnat stora delar av min tid under hösten som var och nu i vinter på att skriva dikter som var tänkta för en ny bok. Om det blir en bok återstår att se. Just nu har jag tagit en paus från skrivandet och vi får se när jag fortsätter. Ofta hämtar jag inspiration från musik och naturen. Men jag har även hämtat en del inspiration från filmer och sagor. Följande dikt tror jag inte jag behöver någon närmare beskrivning på vilken saga som har inspirirat mig. Den heter: Spegel, spegel på väggen där =)

Spegel, spegel på väggen där

"Spegel, spegel på väggen där,
säg mig vem som vackrast är".

Tidernas onödigaste fråga
har vandrat från tid till tid
generation till generation
person till person
spegel till spegel.

Samma svar har spegeln gett
"Någon annan vackrare är".

Den svarte är för svart.
Den vite är för vit.
Den långe är för lång.
Den korte är för kort.
Listan kan göras lång,
för spegeln hittar alltid fel.

Vi väljer att lyda spegeln
till vilket pris som helst.
Vi offrar våra pengar.
Vi offrar vår hälsa.
Vi offrar tiden.
Vi offrar våra relationer.
Vi offrar allt.
Allt för att spegeln ska bli nöjd.

Men svaret är ändå detsamma:
"Någon annan vackrare är".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar