Kramfors

Kramfors

fredag 20 februari 2015

Chipsgratäng

Det händer mycket just nu i mitt liv. Eller kanske inte mycket men stora saker. Dels ska vi ju flytta och igår hämtade vi banankartonger så vi kan börja packa. Idag ska vi rensa i förrådet och skrubben och köra till återvinningen med sånt vi inte ska ha kvar. Hur jag ska orka har jag ingen aning om, men jag får göra det jag kan. Jag väntar också på att få komma upp till Umeå och fortsätta alla undersökningar som jag ska göra där. Det känns jobbigt men det måste ju göras. Jag har ju så svårt för sjukhus. 

Men nu är det fredag och vi svenskar har vårt älskade fredagsmys. Jag vill dela med mig av ett recept som passar bra till fredagsmyset. Det är en maträtt men passar också att ha som gott framför teven på kvällen. Jag fick receptet av en kvinna som är med i samma församling som mig (kyrka). Hon tycker, precis som jag, väldigt mycket om att laga mat och sist vi träffades så tittade jag i hennes lilla receptbok där hon skriver ner sina favoritrecept och där hittade jag detta recept på chipsgratäng, som jag fick av henne. Jag trode jag läste fel först, men det är en gratäng med bla chips. Jag har testat att göra den och den är otroligt god och lätt att göra. Mängd beror helt på storleken på formen. Championstuvningen kan du antingen köpa klar eller göra själv. 


Lättsaltade chips
Tonfisk i vatten
Championstuvning
Riven ost

Täck botten av en form med chips. Formen behöver inte smörjas. 
Finfördela tonfisken över chipsen. 
Bred championstuvning över chipsen och fisken.
Strö över riven ost. 
In i ugn på 200 grader ca 40-50 min. 

Ha ett riktigt smaskigt och trevligt fredagsmys! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar