Kramfors

Kramfors

onsdag 25 februari 2015

Broccolipaj

I morgon fyller Micke år och jag sitter här och funderar på vad jag ska göra för gott tills då när gästerna kommer. Det kommer gäster både i morgon och på lördag. Jag och Micke pratade igår om att vi kanske ska göra en vanlig hederlig marängsviss nån av dagarna, men vi får se hur det blir. 

Som du vet, du som följer min blogg, så mår jag inte så bra. Jag har ett hjärta som inte vill slå som det ska och som gör att jag blir väldigt trött. Vissa dagar märker jag av det mer än andra. Det har varit några riktigt jobbiga dagar nu och inatt mådde jag inte alls bra. Jag vilar väldigt mycket och gör bara det viktigaste. Det blir typ promenad med hunden och fixa middagen. 

Idag ska jag göra Mickes favoriträtt, korvstroganoff. Jag tycker inte om det men eftersom han fyller år i morgon och jag nog inte kommer hinna göra det då, så får han det idag istället. Jag får väl pina i mig det. Han "åt" snällt av min broccolipaj igår som han inte gillar. Han tycker inte om grönsaker, så då förtjänar han sin korvstroganoff idag. 

Men pajen blev god. Det tyckte tom Micke efter att han petat bort alla grönsaker i den. Här kommer receptet på broccolipajen om du känner för att göra den. 


4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
50 g smör
1,5 dl mjölk

250 g broccoli
1 st purjolök
2 st vitlöksklyftor 
1 msk smör
3 dl riven ost

Äggstanning: 
3 ägg
3 dl matlagningsgrädde
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt smör och fördela det med elvisp. Tillsätt mjölken och arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i pajformen. 
Skär broccoli i bitar och koka den i lättsaltat vatten ca 5 min. Låt rinna av. 
Ansa och strimla purjolöken, skala och hacka vitlöken. Fräs löken i stekpanna. 
Vispa ihop ägg och grädde. Salta och peppra. 
Fördela lök, broccoli och ost i pajskalet. 
Häll på äggstanningen. Grädda ca 35 min i 200 grader. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar