Kramfors

Kramfors

onsdag 18 februari 2015

Morotsbiffar

Att äta nyttigt har ju aldrig varit fel. Det är något som jag verkligen försöker med. Speciellt nu då mitt hjärta har blivit sämre tycker jag det är viktigt att jag tänker på vad jag äter. Sen är jag långt ifrån en hälsogura. Jag dricker tex fortfarande mycket läsk, vilket jag försöker minska på. 

Jag har googlat på olika grönsaker för att lära mig mer vad de är bra för. Morötter är tydligen väldigt bra för väldigt mycket. 
Morötter är bra för huden, mörkerseendet och de förebygger grå starr. De innehåller Pektin som sänker blodsockret och det sänker även kolestrolet. De är avgiftande för levern och tarmar. Bra mot cancer och bra för hjärtat. 

Så igår gjorde jag morotsbiffar till middag. Till det hade jag fullkorn couscous och körsbärstomater. Här kommer receptet för dig som vill testa göra dem. De var riktigt goda.


500 g morötter
1 st ägg
Peppar
Salt
3 msk hackad dragon
1 dl grovt rågmjöl

Skala och riv morötterna grovt.
Blanda med dragon och ägg.
Pudra över mjölet och blanda in det i smeten.
Krydda med salt och peppar.
Forma till små tunna kakor.
Stek dem gyllenbruna i olja på båda sidor.

Smaklig måltid!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar