Kramfors

Kramfors

måndag 16 februari 2015

Kladdmuffins

Matlagning är ett av mina intressen men det händer att jag bakar också, även om jag inte tycker det är lika roligt som att laga mat. Det kanske beror på att jag tycker mat är godare än sötsaker. 
Jag vill dela med mig av ett av mina kakrecept. Jag gillar det som är enkelt då jag ska baka, så här kommer ett recept som jag brukar baka ibland. Det är kladdmuffins. De blir så där sega och kladdiga inuti...jättegott! 



100 g smör
2 st ägg
2,5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
0,5 tsk bakpulver
2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 200 grader.
Placera ut bakformar av papper på en plåt (ca 16 st).
Smält smöret i en kastrull.
Knäck äggen i en bunke och häll i strösocker. Vispa till en fluffig smet. 
Tillsätt vaniljsocker, salt, kakao och bakpulver. Fortsätt vispa till en jämn smet. 
Tillsätt vetemjöl och det smälta smöret.
Vispa till en jämn smet.
Fördela smeten i formarna. Grädda ca 10 minuter. Låt svalna på galler under bakduk så muffisarna inte blir hårda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar