Kramfors

Kramfors

torsdag 13 augusti 2020

Chokladbollsrulltårta


Idag har jag testat ett nytt recept. Jag har bakat chokladbollsrulltårta för första gången. Jag vill så klart dela receptet med dig som läser min blogg. Här kommer receptet:

Chokladbollssmet 

200 g smör, rumsvarmt
2 dl socker
2msk vaniljsocker
1 dl kakao 
8 dl havregryn 
0,5 dl starkt kaffe

Havrebollssmet 

150 g smör, rumsvarmt
2 dl socker
5 dl havregryn
2 dl kokos
0,5 dl mjölk smaksatt med oboy 
Oboy

Chokladbollssmeten:
Vispa smör och socker poröst. Blanda kakao, vaniljsocker, havregryn och kaffe väl.
Kavla ut smeten mellan två bakplåtspapper.

Havrebollssmet:
Vispa ihop smör och socker. Tillsätt sen havregryn, kokosflingor och oboy och blanda ordentligt. Kavla ut smeten mellan två bakplåtspapper. Ta bort översta bakplåtspappret från chokladbollssmeten och havrebollssmeten. Lägg försiktigt över havrebollssmeten på chokladbollssmeten. Rulla ihop ordentligt till en rulltårta. 
Plocka bort pappret och tryck fast kokosflingor. Låt stela i kylen.

Hoppas du testar detta recept. Ett tips är att mixa havregrynen lite så de inte är stora havregryn. Jag gjorde så och det tycker jag blev bra. Det gör jag då jag bakar vanliga chokladbollar också. 

Ha det bäst! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar