Kramfors

Kramfors

fredag 8 januari 2021

Chocolate chip cookies

 


Jag måste få dela ett recept på jättegoda chocolate chip cookies. När jag bodde i Kramfors bakade jag ofta de här kakorna till fikat i kyrkan och det var flera stycken som frågade efter receptet och jag fick ofta önskemål om dessa kakor. Jag gjorde dem nu i jul också. Här kommer receptet:

225 g smör
2 dl strösocker
2 1/4 dl farinsocker
1 st stort ägg
2 st stora äggulor
1 tsk vaniljsocker
5 3/4 dl vetemjöl
10g maizena
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat 
400 g mörk eller ljus choklad i bitar.

Sätt ugnen på 180 grader.
Blanda ihop smör och socker (farin & strösocker) tills det blir fluffigt. 
Blanda ner det hela ägget. Rör samman innan du tillsätter äggulorna, en åt gången.
Tillsätt sedan vaniljsocker och blanda till en fluffig smet.
Blanda samman mjöl, maizena,bakpulver och bikarbonat. Rör ner det i smörblandningen. Tillsätt chokladbitarna. Rör om så allt blandas ordentligt. 
Använd en glasskopa och skopa upp smeten som bollar. Lägg kakorna med extra mellanrum på bakplåtsklädd plåt.
Grädda i ugnen 10-13 minuter.

Lycka till! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar