Kramfors

Kramfors

onsdag 5 december 2012

Terapi

-20 grader idag. Burr vad kallt! Men det är härligt också. Jag älskar vintern. Hösten är min favorit årstid, men sen kommer vintern. Jag och Elvis kom nyss in från en promenad. Jag har ju kläder så jag kan ju gå långt, men för Elvis, som inte har några skor, blir det lite jobbigare. Vi gick bara i 40 minuter nu. I morse tog jag en runda på bara 10 minuter. Jag låter honom bestämma nu då det är så kallt. Fast idag såg det ut som om han ville gå längre, men efter att fått stanna och värmt hans tassar i mina händer ett antal gånger, tyckte jag det fick räcka, så vi gick hem.

Jag kom att tänka på en dikt som jag skrev förra vintern, då jag bodde på Gotland och längtade efter en riktig norrländsk vinter. Den heter "Terapi".

"En lugn och tyst skog,
där trädgrenarna
är tyngda av snö
och knarret från mina steg
är allt jag hör...
är terapi för själen."

Det blir inte så många skogspromenader nu då snön har kommit. Det brukar finnas skoter spår att gå i uppe i skogen på bruket, men jag har inte kollat än om det finns det, men det kanske går att gå där ändå.

Jag ser inte riktigt klok ut då jag är ute och går nu då det är så kallt. Jag har röda täckbyxor, svart jacka, knallrosa halsduk, vit pälsmössa och gråa vantar. En riktigt färg glad michelini gumma är det som är ute och vandrar på Kramfors gator.

Till helgen ska vi hälsa på min syster och hennes familj i Östersund. Det ser jag fram emot. På söndag ska vi gå på Jamtli, eller vad heter det? Jamtli..nåt sånt! Ni norrlänningar vet vad jag menar! Jampli, kanske det heter..äsch! Jag vet egentligen vad det heter, bara att min hjärna har fått hjärnsläpp just nu. Det är jättemysigt där! Julmarknaden ser underbart mysig ut på reklamen på teve. Jag har bara varit där på sommaren tidigare.

Här kommer två bilder från idag. En på Elvis som myser i soffan efter promenaden i morse och en bild på mig i min vinter utrustning :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar