Kramfors

Kramfors

onsdag 21 maj 2014

Kärlek som befriar

Min fina dotter Regina har fått en skoluppgift i svenskan att skriva en dikt. Jag fick äran att läsa och bedöma dikten. Jag gick in med tanken att vara ärlig och kritisk, eftersom hon bad mig vara det. Men jag kunde inte i ärlighetens namn inte klaga på nåt. Den var fulländad. Så bra skriven och poetisk! Jag har fått hennes tillåtelse att dela den här på bloggen, så då gör jag det. "Kärlek som befriar" heter den. Skriven av Regina Laakso.

På kullen du står med ditt långa hår
Du blickar över vidder som du själv sår,
du är så vacker så
Du tänker på sådant som du en gång såg
Ut ur din mun kommer det en sorgsen låt
Du sjunger om kärlek som du själv såg
Kärlek som en gång var din
Om kärlek lika djup som din sång

Din sång är om kärlek som ingen annan haft
Kärleken förde med sig sitt eget mörker
I mörkret du fann både gott och ont
Din älskade hjälpte dig tillbaka till din sång
Det du såg i mörkret var ej kärlek, det var något mörkare
Den kärlek du nu har är den kärlek alla vill ha.
Kärleken du har är kärleken som befriar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar