Kramfors

Kramfors

måndag 2 mars 2015

Ingenting är för givet

Den 15 Mars ska jag läsa poesi i Pingstkyrkan här i Kramfors. Det ska vara en musik, sång och poesi Gudstjänst. Jag sitter och bläddrar lite bland mina dikter och hittade en dikt som finns med i antologiboken 13 poeter söker läsare. Jag vet inte om jag kommer att läsa just den, men jag vill dela med mig av den till dig som läser min blogg. Jag skrev den 2010 och handlar om livet, att inte ta något för givet. Varje dag är en gåva. Men också om relationer med människor och val i livet och att hitta rätt motiv i livet. Jag har kallat den för Ingenting är för givet.

Ingen dag lämnas tom
Ingen dag är för given
Ingen dag är den andra lik
ändå kan dagen kännas som igår

Vägar byggs och lämnas kvar
Vägar rivs och glöms för gott
Vägar slingras och leder bort
Se till att dina steg går på livets väg

Det finns färger som talar
Det finns färger som stelnar
Det finns färger som blandas
och aldrig används till rätt motiv

Löven spricker ut och blir till liv
Löven skapar ljuv harmoni
Löven färgas av höstvindens blåst
och blåser dit vindarna bär

Många människor vill lägga sig i
Många människor vill säga sitt
Många människor tror de förstår
men har missat målet med sitt eget liv

Det finns människor som inte kan se
Det finns människor som inte kan höra
Det finns människor som aldrig kommer att förstå
hur fantastisk, underbar och vacker du är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar