Kramfors

Kramfors

söndag 3 april 2011

Gårdsskötsel och autistisk lösning på djurskötsel

Igår går var jag till Hogrän och hjälpte Bim att rensa gården från pinnar. Bims föräldrar bor där men de är gamla och sjuka så Bim hade lovat att hjälpa dom med gården. Problemet var att gården är 100 x 100 m, jätte stor med andra ord.  Jag krattade en stund, sen var jag helt slut i skallen. Men jag hjälpte till att plocka upp pinnar från gården, men jag tog det försiktigt. Det blev för jobbigt för mig. Tillslut blev det bara att jag höll koll på hundarna så att de inte sprang ut på vägen, och jag körde iväg massa skräp i skottkärran flera gånger, det var ungefär vad jag hade ork till. Jag blir så lätt mentalt trött, men det är ju därför jag är sjukpensionär också, så det är ju inte så konstigt.

På kvällen blev vi bjudna till Christina på tacos, det var gott! Vi såg en jätte bra film på ettan, som handlade om en kvinna med autism. Det var en sann berättelse om hennes kamp och liv. Hon utbildade sig väldigt högt. Studerade på universitet mm, och idag undervisar hon i psykologi och djurskötsel. Hon var väldigt smart och kom på en konstruktion på hur man lättast kan rengöra kor från ohyra. Många kor, ca 2-3 kor i veckan, på en ranch, omkom i den prosessen, men då kom hon på en smart lösning, som används idag i stora delar av USA. Tyvärr vet jag inte vad filmen heter, men det var jättebra.

Från det ena till det andra...i fredags hände det nåt som aldrig har hänt tidigare. Micke kom hem med en bukett med blommor till mig. Det var fint gjort, men jag blev lite förvånad. Vi har snart varit ihop i 11 år, och han har aldrig köpt blommor till mig tidigare. Så ni kan tro att jag blev glad =)

1 kommentar: