Kramfors

Kramfors

fredag 13 mars 2015

Daller daller

Det har varit en tuff vecka för mig med mitt hjärta som inte slår som det bör. Men jag mår bättre nu än vad jag har gjort i början av veckan. Igår bakade jag Daller daller. Det är jättegoda kakor eller bakelser, eller vad man nu kan kalla dem.  De blir så där vita och fluffiga och man njuter av varje tugga. Tyvärr glömde jag kolla innan om jag hade kokos så det räckte till garneringen. Jag hade kokos hemma men inte så mycket som jag behövde, så det ser lite snålt ut med garnering och vissa sidor fick mest kakao på sig. Men de var goda ändå. Om du känner för att göra dessa bakverk så får du receptet här. Om du har en bakmaskin så rekommenderar jag att du använder den eftersom det ska vispas länge. Vispa smeten på hög hastighet. Första gången jag gjorde dem vispade jag på medelhög hastighet och då blev de inte fluffiga och inte vita. De blev genomskinliga och sega. Här kommer receptet. 


4,5 dl strösocker
0,75 dl florsocker
1 st äggvita
1,5 dl kallt vatten
1,5 msk gelatinpulver
1,5 dl kokhett vatten

Garnering:
4-5 dl kokosflingor
Kakaopulver efter behag

Häll strösocker, florsocker, äggvita och kallt vatten i en skål. 
Rör ut gelatinpulvret med varmvattnet. Blanda sen ner det i skålen med de andra ingredienserna. Vispa kraftigt ca 30 minuter. 
Blanda garneringen. Strö lite av det i botten av en form. Häll över smeten och strö garnering ovanpå. Ställ i kylskåp i några timmar. Skär i rutor. Doppa alla sidor i kokosblandningen. 

Lycka till! :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar