Kramfors

Kramfors

onsdag 18 mars 2015

Odling & spagettilåda


Jag måste få börja detta inlägg med att skryta lite. TV4 har ett program som heter Vardagspuls. Det handlar om kost, hälsa, matlagning mm. På deras hemsida www.vardagspuls.se hade de en tävling för några dagar sen om örter. Priset var Doreen Månssons bok "Doreens trädgård och kök". Jag svarade på frågorna och igår låg boken i brevlådan. Jag trodde inte att jag skulle vinna, men det gjorde jag. 


Boken var signerad med en hälsning från Doreen, jättekul! 

Jag har suttit och läst i den både igår och idag och jag blir mer och mer inspirerad till att börja odla. Men jag tänker vänta tills vi kommer till vår nya lägenhet. Där får vi balkong, så det kanske blir lättare då. Paprika och chili är jag mest sugen på att odla. Jag vet inte om jag kommer att klara det, men jag vill åtminstone försöka. 


Igår gjorde jag spagettilåda. Det är ett recept som jag har fått av min vän Anne. 
Om du också vill göra den så kommer receptet här. 

4 port. Kokt spagetti
400-500 g kassler eller falukorv
370-500 g smaksatt krossade tomater ( chili eller vitlök)
2 dl crème fraîche 
200 g riven ost

Blanda spagetti med krossade tomaterna och lägg i en smord ugnsfast form. 
Strimla kasslern eller korven och lägg ovanpå spagettin. Tryck ner lite lätt.
Blanda crème fraîche och ost + några droppar vatten. Bred ut över spagettin och korv/kasslern. 
Grädda i ugn 20-25 min på 200 grader. 

Smaklig måltid! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar