Kramfors

Kramfors

onsdag 4 mars 2015

Korvgryta


Den här bilden på Elvis tog jag idag. Jag tycker så synd om honom. Jag orkar bara leka en väldigt kort stund med honom, sen måste jag vila. Vi busade med grisen genom att Elvis ska försöka ta den ifrån mig och jag kastade även iväg den tre gånger för att han ska hämta den. När han kom med den tredje gången var jag så trött och yr och mådde illa så jag blev tvungen att sätta mig i soffan och ta igen mig. Hjärtat började slå konstigt och jag blev tung i huvudet. Hjärtat har lugnat ner sig men jag är fortfarande väldigt trött efter dagens rekordkorta bus. Elvis satt och tittade lite frågande på mig med grisen framför sig "ska vi inte leka mer?" Jag vill så gärna men jag orkar inte. Som tur är så orkar jag fortfarande ta promenader, även om Micke få ta de flesta nu. Jag känner att även promenaderna blir jobbigare och jobbigare. Men så länge det inte är uppförsbackar så går det ganska bra. Jag blir förstås trött efteråt, men vad har man soffan till? För att vila sig i förstås. 

Nåja. Laga mat gör jag fortfarande för det tycker jag är kul. Jag kan ju inte bara sitta i soffan hela dagarna. Men det blir enkla rätter som inte är så mycket jobb med. I måndags gjorde jag en korvgryta som blev jättegod. Jag lagar ofta mat som passar att ha med sig till jobbet i matdosor så Micke kan ta med sig till jobbet. Den här grytan passar jättebra till det. Här kommer receptet.


3 pack chorizo korvar
1 gul lök
1 burk krossade tomater
1 burk kidneybönor
1 1/2 tsk spiskummin
2 msk tomatpuré
1 tsk sambal oelek
1 dl vatten
Salt och peppar

Hacka lök och chorizo och stek dessa i olja i en gryta. Tillsätt spiskummin och tomatpuré. Häll sedan på vatten och krossade tomater. Låt koka i 10 minuter. Häll i bönor och smaka av med salt och peppar och sambal oelek och låt koka ytterligare några minuter. Servera med ris eller potatis till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar