Kramfors

Kramfors

tisdag 17 mars 2015

Poesigudstjänst


Det har varit några riktigt härliga vårdagar nu. Riktigt skönt att vara ute och gå i vårsolen. Här är en bild på Elvis och hans kompis Bilbo som jag tog här om dagen då vi var ute och promenerade i vårsolen. 

I söndags var det sång och poesigudstjänst i Pingstkyrkan här där jag bor. Vår pastor David läste flera dikter och jag läste också några av mina dikter. Davids fru Eleonora sjöng sånger. Jag tycker det gick väldigt bra och speciellt roligt var det att hela Gudstjänsten hängde ihop på något vis. Alltså många dikter och sånger stämde så bra ihop med varandra och ändå hade vi inte pratat ihop oss innan om det. Tex berättade jag hur jag började skriva dikter och att jag blev inspirerad av Lina Sandells psalmer. Eleonora hade planerat in att sjunga en sång av Lina Sandell utan att veta vad jag skulle säga. Det tycker jag är häftigt. 

Nåja, jag vill bjuda på en av dikterna som jag läste i söndags. Som en Mor heter den. 

Som en Mors ögon ser på barnet i sin famn
och vaggar det varsamt till ro
Så är du min Gud för mig en säker hamn
när jag i din kärlek får bo. 

Som en Mor tröstar sitt barn som har det svårt
och med sin hand stryker över barnets hår
Så tröstar du min Gud mig när livet är hårt
och du styrker mig och helar mina sår

Som en Mor skyddar barnet med sitt liv
och ger sig själv för att rädda sitt barn
Så gjorde du för mig då du gav ditt liv
och löste mig från djävulens garn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar