Kramfors

Kramfors

fredag 20 mars 2015

Kycklingpaj

Hej hopp! Hoppas du har det bra var du än är, du som läser min blogg. Jag hoppas inte du blir trött på mina recept. När jag kommer igång med odlingen så kanske det blir lite om det också. Jag har ingen erfarenhet av odling, så vi får se hur det går. Lyckas jag så lär jag skriva om det här i bloggen och visa bilder. Men det är inte än på ett tag. Först ska vi flytta till vår nya lägenhet innan jag drar igång ett project ( eller hur det stavas?) med odling. Det blir i Maj-Juni nån gång som vi flyttar, och sen ska vi få i ordning i lägenheten. När vi är klar med det kan jag börja odla. 
Nåja, kycklingpaj lovade rubriken. Jag gjorde den här pajen tidigare i veckan. Jag har gjort den flera gånger tidigare också, både till middag för mig och Micke och då vi har haft middagsgäster och den har blivit mycket uppskattad. Här kommer receptet!


Kycklingpaj

3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk vatten

Fyllning:
1 gul lök, hackad
3 hackade vitlöksklyftor
2 msk smör
3 tomater
350 g grillat eller stekt kycklingkött
1 finhackad chili
2 dl riven lagrad ost
4 ägg
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Hacka samman smör och mjöl till en grynig massa. Tillsätt vatten. Arbeta ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform med hög kant. Nagga botten med en gaffel. Låt stå kallt ca 30 minuter. 
Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda pajskalet 10-15 minuter. 
Fräs löken mjuk i smör. Halvera tomaterna och skrapa ur kärnorna. Skär tomatköttet i mindre bitar. Blanda lök,kyckling, tomater, chili och ost. Lägg blandningen i pajskalet. 
Vispa samman ägg, mjölk, grädde, salt och peppar. Häll äggstanningen över fyllningen. Grädda i ugnen ca 40 minuter, tills äggstanningen har stelnat. 

Smaklig måltid! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar