Kramfors

Kramfors

fredag 17 juli 2020

Körsbärsmarmelad

Jag börjar känna mig riktigt huslig nu för tiden. Förra veckan gjorde jag fläderblomsaft och idag har jag och Britt-Mari gjort körsbärsmarmelad.

Vi har blivit lovad av Lena att plocka körsbär från hennes trädgård nu när hon är uppe i Råneå. Annars tar bara fåglarna bären. Så vi har varit dit idag och plockat körsbär och när vi kom hem gjorde vi marmelad av det.
Jag vill dela receptet med dig som läser min blogg. Det är busenkelt att göra.
Här kommer receptet: 

Ca 1 liter körsbär
5 dl syltsocker 

Rensa och skölj bären. Ta ut kärnorna. Lägg bären med syltsocker i en stor kastrull. Koka i 5 minuter. Rör om då och då.
Ös upp marmeladen på rena glasburkar och förslut genast med lock. 
Förvara marmeladen svalt.

Lycka till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar