Kramfors

Kramfors

onsdag 1 juni 2011

Allergi mot småkillarna?


Jag trivs med råttorna. Bilden här är jag med råttan Ben. Men det har uppstått ett problem med råttorna. Varje gång jag håller i dom så får jag röda prickar och röda märken (rodnader) på kroppen där råttorna har varit. Först trodde jag att de hade nån form av ohyra i pälsen och jag har googlat och sökt all tänkbar info om just det på råttor. Varken löss, loppor eller skabb smittar till människor. Jag har dessutom kollat igenom pälsen noga vid flera tillfällen och hittar inget varken i hårbotten eller längst ut på hårstråna på råttorna.
Däremot har jag hittat flera sidor på nätet om personer som har fått lika utslag som mig sen dom har skaffat råttor, och det har visat sig vara allergi för dom personerna.
En vän till mig tipsade mig om att ringa till djuraffären där jag har köpt dom och fråga dom om de vet något om allergi från råttor. Jag ringde dit idag, men killen som svarade visste ingenting om råttor och lät nästan otrevlig, "Du får väl googla", sa han lite irriterat.

Nåja, jag tror mer och mer på allergi, med tanke på de uppgifter som jag har fått från nätet. Men jag vill ju inte sälja dom fören jag vet säkert att det är allergi. Jag har ringt vård centralen och fick prata med en läkare. Han sa att dom kunde inte göra allergitest som säger vad jag är allergisk mot. Om testet visar possitivt så kan det lika gärna vara hund, katt, tvättmedel, pollen allergi, nåt jag har ätit osv. Det kan inte visa exakt vad jag är allergisk mot. Då måste jag in till sjukhuset för att testa där, men det tar tid och kommer säkert inte få nån tid på flera veckor, förmodligen inte i sommar, sa han. Han skrev en remiss dit ändå eftersom jag vill verkligen veta om det är råttallergi som jag har.

Problemet är att om man är allergisk mot ett pälsdjur, tex råttor, så kan det utvecklas och göra så att man blir allergisk mot fler djur om man inte håller sig borta från det djur man är allergisk mot. Det kan också leda till astma. Detta har jag fått veta då jag har googlat och frågat folk. Astma vore väldigt dumt med tanke på att jag har hjärtfel och bli allergisk mot fler djur vill jag inte. Tänk om jag skulle bli hundallergisk tex, hämska tanke!

Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra. Jag tycker ju om mina råttor, men jag vill ju inte riskera att bli allergisk mot min hund eller få astma. Mina ögon har börjat klia och stickas, om det beror på råttorna, vet jag inte, men det är ju konstigt att jag får så nu då jag har köpt råttor, kan inte se nåt annat alternativ. Jag har inte använt smink sen jag köpte dom, så det kan det inte vara.

Jag blir så kluven. Om det är allergi så kan jag ju inte vänta tills efter sommaren för att få veta det. Det här är svårt! Jag har bestämt mig för att avvakta och se om de röda prickarna och rodnaderna försvinner även om jag håller i råttorna, och att ögonen blir bättre. Om inte, så måste jag nog sälja dom :(

Nåja, det var allt för mig idag. Ha det bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar