Kramfors

Kramfors

måndag 6 augusti 2012

Kristus i medeltidsbyn

Natten till söndag kom min älskade dotter Regina och hennes kompis Linea. Linea var här förra sommaren också, så hon har jag träffat tidigare, en jättetrevlig tjej. Klart att jag som mamma är glad över att min dotter har bra vänner.

Medeltidsveckan började igår. Regina och Linea sov bara en natt hos oss, för dom har hyrt en lägenhet inne i Visby ihop med 4 andra kompisar. Dom fyra har jag inte träffat, men som jag har hört ska dom vara bra också.
Vi skjutsade in Regina och Linea till deras lägenhet och sen gick jag, Micke och Bim till medeltidsbyn. Det var som att resa in i en annan tid.
Eftersom det här är sista medeltidsveckan för mig och Micke, åtminstone som vi bor här, så ville jag köpa nåt minne från medeltidsveckan. Jag hittade ett kors i brons, ett halssmycke, som jag köpte. Om det var så typiskt medeltiden vet jag inte, men fint var det iaf.

Vi var två omgångar till medeltidsbyn. Den andra gången höll dom på att plocka ihop, för klockan började bli ganska mycket. Men två nunnor stod och sålde ikoner och andra fina saker. Jag ångrade lite att jag hade köpt det där brons korset, för jag hade hellre köpt saker av nunnorna. Jag har börjat gilla ikoner mer och mer, jag tycker dom är riktigt fina. Jag kunde inte låta bli att köpa en ikon. Det var svårt att välja för det fanns så många, men jag tog en med Jesus barnet och Maria, där Maria kramar Jesus, eller om det är tvärtom. Bim köpte tre ikoner. Jag ska köpa fler ikoner också, då jag har kommit upp till Kramfors.

Jag ska försöka skapa en lugn plats i vår nya lägenhet, som ska vara en plats för lugn och ro, återhämtning och typ andakts plats. Jag hade en sån hörna i den här lägenheten. Jag hade fått låna en fin och mysig fåtölj av Bim som jag hade i den hörnan, men den fåtöljen har jag lämnat tillbaka, eftersom vi ska flytta. Men jag ska försöka få plats med en ny andakts hörna i Kramfors. Vi flyttar till en tvåa, vilket kan bli lite trångt, men det ska nog gå.

Jag är glad över ikonen som jag hittade i medeltidsbyn. Tänk att Kristis fanns där med =)
Nu står den i fönstret i sovrummet, bredvid gårdskorset jag köpte på en loppis. Men ikonen ska få en bättre plats i vår nya lägenhet. Det är ingen idé att börja spika upp tavlor nu.

Nu ska jag fixa lite frukost. Fil och flingor med äppelmos och ostmacka blir det idag.

Här nedanför ser ni Regina och Linea som är redo att inta medeltidsveckan. Ikonen som jag köpte ser ni också.

Önskar alla en fin dag med nya möjligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar