Kramfors

Kramfors

lördag 1 september 2012

1331 kalorier & shopping

För flera veckor sen skrev jag här i min blogg att jag ska gå ner i vikt. Det har inte gått så bra med den saken, kan jag säga. Men nu ska jag försöka igen och har lagt upp ett mål att gå ner 14 kilo på 19 veckor. Jag har hittat en app som ska hjälpa mig med det. Om jag ska nå det målet så får jag äta Max 1331 kalorier per dygn. Så jag lägger in allt jag äter och dricker, inkl te och då ser jag hur mycket jag har kvar att äta. Tidigare hade jag noll koll på det. Jag lägger in träning också & då drar den bort antal kalorier jag har bränt av det jag har ätit. För mig finns det inte så mycket träning att välja på pga hjärtfelet jag har. Jag kan ju inte springa, simma, styrketräna, spela tennis mm. Det är promenader som gäller för mig. Men det är helt ok, jag tycker om att gå, men det hade ju varit roligare om jag fick springa.

Så nu lägger jag in alla promenader, långa som korta, snabba och långsamma, alla kalorier räknas.
Tyvärr är det bara regn här i Kramfors så det är inte lika kul. Elvis vill inte följa med om det regnar, bara om jag tar korta promenader på max 15 minuter. Han ligger helst hemma i soffan då det regnar.

Idag har jag och Micke varit till Ikea. Vi behövde en del saker till vår nya lägenhet. Vår kompis Sara var också med och det var så roligt att träffa henne. Jag gillar Sara!
Vi köpte en taklampa till vardagsrummet, en skrivbordsstol, 2 hänggarderober mm. Jo, en köksvåg köpte vi också så jag kan väga sånt jag äter :-) Det är viktigt så det blir rätt.

Nu har jag precis börjat, jag började igår, så vi får väl se om jag lyckas. Men lyckades jag att sluta röka för över 9 år sen, så ska jag väl klara detta. Det är roligare nu då jag har en tabell att följa så jag har koll.
Nu är det inte så att jag lever på vatten och morötter. Jag äter det jag vill äta, men bara det inte överstiger antal kalorier jag får äta. Åt en räkmacka och en tryffel kaka på Ikea idag. Det är helt ok, bara jag lägger in det i appen så det tas med. När man fikar ute så där är det ju svårt att veta tex hur många gram kakan väger och innehåller. Det finns varor i appen att välja på och de som inte finns med kan man skanna (stavas?) in från förpackningen, men det är ju svårt då man är ute. Så jag tog den som en brownie. Det är väl kanske lika många kalorier i dom. Förresten så delade jag och Micke på kakan och jag åt inte upp hela räkmackan, för jag orkade inte den. Så jag tror inte det blev så fel.

Nu ska jag vila fötterna, fast det gör jag ju redan =)

Ha det bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar