Kramfors

Kramfors

måndag 9 maj 2011

Inbrott och taizé

Jag fattar inte varför jag så ofta måste skriva om mitt blogginlägg. När jag publicerar det står det bara error och massa siffror. Men skit samma, nu gör jag ett nytt försök.

I morse ringde telefonen kl halv fyra. Micke svarade. Jag tänkte: "Vem ringer den här tiden på dygnet?" Det var polisen som ringde. En person hade sett någon sitta i vår bil och kontaktade polisen. När Micke kom ut stod det två polisbilar och fem poliser vid vår bil. Man kunde nästan tro att det handlade om ett bankrån. Någon hade varit på låset och polisen påstod att rattlåset var knäckt, vilket det inte var. Tillslut såg polisen också att det inte var knäckt. Micke fick kolla att inget saknades och det gjorde det inte. Sterion och allt var kvar. Det var ju skönt! Polisen tog fingeravtryck och förhoppningsvis finns dom i deras register, så de kan få fast personen. Även om inget blev stulet så gjorde ju personen inbrott i någon annans bil. Jag är tacksam till personen som ringde polisen. Många skulle säkert ha skitit i det eller inte reagerat att det satt någon i bilen och fifflade mitt i natten.

Igår var jag för första gången på Taizémässa. Det är en enklare samling i kyrkan. Det är ingen predikan, utan man sjunger enklare sånger, läser texter, tex dikter, tar en stund för eftertanke och tystnad. Vi fick tända var sitt ljus för dom vi tänker på. Jag var lite osäker på vad dom menade. Jag har bara varit med om att man har tänt ljus för döda, tex på en minneslund och en mordplats, det har jag varit med om. Jag viskade till Bim och frågade om det var för döda eller levande vi skulle tända ett ljus. Hon log och svarade: "För levande".
Bra, då vet jag det nästa gång jag är på taizémässa =)

Idag har jag städat köket, tagit en promenad med Elvis och käkat äggmackor. Det känns nu att jag har varit vaken sen halv fyra i morse, jag kunde ju inte somna om.

Nu ska jag ta mig en stor kopp te och titta på tv. Ha det bäst!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar