Kramfors

Kramfors

onsdag 25 maj 2011

Promenad i Visby, råttornas favoriter mm

Igår tog jag och Elvis bussen in till Visby. Jag har varit så sugen en längre tid att få röra på mig, och jag saknar alla vackra och fantastiska promenadvägar i Visby. Jag är en aning trött på att gå till Warfsholm, här i Klintehamn. I Visby gick jag och Elvis runt hela ringmuren, det var så underbart skönt. Vi gick en hel del på stan också och vi delade på en chicky bits utanför grillkiosken på södertorg.

Jag älskar verkligen Visby, en sån fantastisk stad! Jag kommer att åka in fler gånger i sommar med Elvis och gå runt ringmuren och andra fina ställen.

Råttorna trivs och har blivit betydligt tamare. Skorpan bits fortfarande, men Ben är lungn och snäll. Skorpan bits inte då jag håller i honom, bara då jag stoppar in ett finger eller handen i buren. Om jag kommer med mat bits han inte. Jag har försökt att ta reda på vad deras favorit mat är, och ungefär så här ser den ut.

Bens favoriter:

* Ost
*Gnagarblandning
*Maskrosblad
*kokt ägg
*Mackaroner

Skorpans favoriter:

* Kokt ägg
*Ost
*Maskrosblad
* Mackaroner

Broccoli och morötter är de inte så förtjusta i, de äter det om allt annat är slut. Gröt, läste jag att råttor gillar...det gäller dock inte mina råttor. Fast nu har jag ju bara testat med havregrynsgröt.

Elvis har fått en jättesnygg sommarfrissyr. Det är skönt att ha fått honom korthårig nu på sommaren. Det blir för varmt för honom i den långa, tjocka pälsen annars. Han har fått ett sår i ljumsken. Vi har provat med att ha tratt på honom för att han inte ska vara där och slicka, men han grät oavrutet och skakade i åtta timmar, så tillslut tog jag av honom den, och då slocknade han av utmattning. Han vaknade inte ens då det var hundar på teven som skällde. Han bara sov och sov. Såret har blivit lite bättre och jag försöker hålla koll på honom så att han inte är där och slickar, och jag försöker hålla honom sysselsatt med promenader och lek och gos.
Jag hoppas det blir bättre fort. Blir det sämre så måste ju tratten på igen, men det är hjärtskärande att han mår så dåligt av den och han blir så stressad av att ha den på sig. Snoret droppar från nosen på honom då han har den på sig, för att han blir så stressad.

Just nu ligger han och sover på min munkjacka i fåtöljen, som är hans favorit plats. Jag ska göra mig en kopp te. Jag var på Kränku i Visby igår och köpte rabarber och grädd te, det är jättegott!

Ha det bäst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar