Kramfors

Kramfors

onsdag 9 mars 2011

Akut tid för en besvärlig tunga

Dagen började bra igår. Det var strålande fint väder ute, så jag och Elvis tog en lång promenad i skogen på eftermiddagen. Elvis älskar pinnar och letade rätt på en pinne som han ville att jag skulle kasta. Jag kastade och han hämtade, och så höll vi på. Han sprang omkring glatt med sin pinne i munnen, men rätt vad det var släpper han pinnen och skriker. Han grät och grät och det syntes att han hade väldigt ont. Jag försökte titta i munnen men såg inget.

 Vi vände om och gick hem. Jag ville trösta honom och tog lite riven ost, som han älskar, och gav honom. Han kom springade då han såg att jag tog fram osten, och det var som om han för ett ögonblick glömde att han hade ont. Glatt tog han osten, som han lika fort spottade ut igen och såg så där eländigt ledsen ut. Han kröp ihop med kroppen och gnällde. Så fortsatte han och ville inte sluta pipa. Det var jätte jobbigt att se honom, så jag ringde Christina, som har jobbat på en vetrinärs klinik som djursjuksvårdare.
Hon kom och tittade på honom, men hon kunde inte heller se nåt. Men Elvis hade ju uppenbarligen ont och var jätteledsen. Vi kontaktade en vetrinär här i byn och fick komma dit.

Vetrinären sövde Elvis för at lättare kunna undersöka honom. Det visade sig att Elvis hade ett 2 cm långt sår, som var djupt, längst in på tungan, mot tungroten. Det blev till att sy. Nu får han inte äta nåt hårt, sa vetrinären, medans såret läker. Så det blir burk mat nu ett tag.
Han passade på att ta bort tandsten på Elvis också, då han ändå var nedsövd. Det var bra att han gjorde det, för han hade en hel del tandsten.

Han gav Elvis en spruta innan vi åkte hem, som gjorde att han skulle vakna fortare. Efter ca 20 minuter hade han vaknat och virrade omkring på vingliga ben, här hemma. Han såg ut att inte riktigt veta vart han var och kände sig lite otrygg. Jag tog upp honom en stund i soffan, så han fick vila i mitt knä.

Idag mår han bättre men kommer inte riktigt överens med sin tunga, som han tycker känns konstig. Jag ska snart på affären och köpa burkmat och kanske nåt annat lättsamt åt honom.

See you later!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar