Kramfors

Kramfors

torsdag 19 juli 2012

Loppis & livet på landet

I tisdags åkte jag ut till Christina som bor på landet. Både jag och Elvis trivdes så bra, så vi sov över där. På morgonen blev jag inte väckt av tuppen, men av traktorn som körde på gården. Det var ganska behagligt ljud att vakna till. Bättre än en dörr i trapphuset som smälls igen, som är vanligt här hemma att jag vaknar av.

Elvis trivdes också. Han satt på morgonen på min säng och tittade ut genom fönstret på bönderna som jobbade & kossorna som betade.
Jag och Christina gick till ladugården på morgonen och hämtade mjölk till frukosten. Vilket underbart liv det är att bo så där. Hon har verkligen hittat ett drömläge.

Bim var också där. Jag hjälpte henne att hitta låtar som hon kan sjunga och spela. Det blev mycket av Ted Gärestad, jag vet inte varför det blev just hans låtar jag kände för. Kanske landsluften och sommaren gjorde att just hans låtar kändes bra. Bim satt på bron till huset och spelade. Hundarna sprang lös på gården och kossorna betade. Sol,vind & vatten..Himlen är oskyldigt blå, vilken härlig dag...ja många sommriga låtar har Ted gjort.

Vi åkte på loppisar och tittade också. Det är ju mycket som Christina behöver nu då hon flyttar från en tvåa till ett stort hus. Jag hittade massa saker också. Jag köpte inte allt jag ville ha men lite fyndade jag. Jag hittade en reklam skylt för Coca-Cola i 50-tals stil,den gillade jag jättemycket, så den köpte jag. På katthemmets loppis i Visby hittade jag ett gårdskors, det har jag länge velat ha, men dom är så dyra i butiker. Nu hittade jag ett jättefint för bara 50 kr.

Gårdskors är gotländskt och finns på flera Gotlands gårdar. Förr, i början av den kristna tiden i Sverige, användes dom för att se vilka som redan var kristna. De med ett gårdskors på gården var kristna. Nu för tiden brukar man ha Gudstjänster på gårdar med gårdskors. Jag tycker det är ett fint minne från Gotland, så jag köpte ett.

Men det fanns mycket annat fint också. Jag såg en resväska i 50-tals stil med Elvis och Monroe på, jättefin. Men den luktade så illa så den köpte jag inte. Jag såg en stor tavla med Elvis som jag inte heller köpte. Gårdskorset och reklamskylten för Coca-Cola fick räcka för mig.

Här kommer ett collage om det jag har berättat om och bild på gårdskorset och reklamskylten. Visst är dom fina?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar