Kramfors

Kramfors

fredag 27 juli 2012

Nyfrissad och expertråd

Jag och Elvis är hemma nu efter flera dagar hos Christina ute på landet. Jag har haft fantastiska dagar hos Christina, men det är skönt att komma hem också. Det finns en hel del här hemma att göra. Idag blir det till att röja här hemma. Diska, städa och förhoppningsvis får jag en tid i tvättstugan så jag får tvätta också.

Igår åkte jag och Micke in till Visby för Elvis hade tid hos frisören. Han blev jättefin. Vi tänkte köpa en munkorg till Elvis eftersom han har börjat visa aggressivitet. För ca två veckor sen hög han tag i byxbenet på en man som gick förbi oss i skogen. Det blev hål i byxorna och mannen blev jätte arg. Det var bara mjukis byxor, som tur är, men det försvarar inte det Elvis gjorde. Så för att förhindra att det händer igen, tänkte vi köpa en munkorg åt honom.
Han som klippte Elvis såg att vi började prova ut munkorg åt honom. Han frågade varför vi ville ha munkorg på Elvis och jag berättade hela historien. Han sa att munkorg ska man undvika. Man kan ha det vid kortare stunder, tex vid kloklippning, men inte på promenader. Hunden mår inte bra av det och kan inte reglera värmen ordentligt, som dom gör genom att flämta. Visst kan dom flämta i en munkorg, men det blir inte lika bra och varma dagar kan det vara farligt.
Har man en stor och tung hund som är aggressiv så kan man göra undantag, men då gäller det som hundägare att planera promenaderna noga. Men en liten hund som Elvis, kan man faktisk lyfta upp när man möter folk som han inte känner. Det kändes skönt att höra, förresten hade Elvis plockat av sig varje munkorg som vi provade på nolltid. Killen som klippte Elvis skrattade och sa: " er hund är för smart för munkorg".

Nåja, sen den där händelsen i skogen så vet vi ju att det kan hända och får hålla honom kopplad oftare och ha mer koll på honom när vi är ute och går.

Här nedan är en bild på Elvis i sin nyklippta frisyr. Bilden är inte den bästa. Jag tog den nu på morgonen och väckte honom enbart för fotot skull, så han ser en aning nyvaken ut *fniss*.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar