Kramfors

Kramfors

måndag 4 februari 2013

Guds skapelseverk

Jag älskar att vara ute i naturen. Jag är ute varje dag och går med min hund, och varje dag förundras jag av hur väl allting är skapat i naturen och hur genomtänkt allt är. Här kommer en dikt som jag har skrivit. Den hör till en av mina första dikter som jag skrev. Den heter "Guds skapelseverk".

Hur ska jag kunna tacka dig
för allt det vackra du har gett mig?
När jag skådar dina under
som jag ser i alla livets stunder,
då förstår jag att du är stor och mäktig
för ditt skaparverk är präktigt.
När jag ser himlen i sin fina färg,
grönskande dalar och höga berg,
när jag ser havet och dess horisont,
trädens löv, blommor, ängar och sånt,
då vet jag att du är mig nära.
Skapelsen har så mycket att lära.
Jag tänker på alla dessa djur,
både tama, vilda & de som sitter i bur.
Hundens mjuka päls och gepardens snabbhet,
vargens ylande och hästens skönhet.
Jag måste säga att du hade flyt
då du skapade lejonet med sitt ryt.
Jag kan inte räkna allt som du har gjort
men allt är mäktigt och stort.
Alla djur har sin uppgift,
även ormen med sitt gift.
Hur mycket mer är inte då jag värd
då du har satt mig till denna värld?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar