Kramfors

Kramfors

onsdag 20 februari 2013

Sarahs nyckel

Igår var en sån där låg dag igen då jag inte gjorde mycket. Det var en typisk "dagen efter dag". I måndags hade jag ju tvättstugan och även om det inte var så mycket tvätt, så tar det ju på krafterna. Jag bakade ju också hallon grottor och jag tror att det var det som tog det mesta av krafterna. Så igår såg jag mest på tv och film. Självklart gick jag ut med Elvis. Träffade en vän på en av promenaderna, så vi gjorde sällskap en bit.

Men annars gjorde jag inte mycket. Jag vilade och halvsov mig igenom dagen.
Men jag såg en film som var jättebra. Sarahs nyckel heter den och handlar om en judisk familj i Frankrike under förintelsen. Man får följa den judiska flickan Sarah och hennes öde.

60 år senare är det en journalist som inför årsdagen ombeds att skriva om den svarta dagen i Frankrikes historia. Hon väljer att skriva om Sarah och man får följa journalistens efterforskningar. Jag ska inte berätta hur det gick för Sarah och journalisten, men det är en sevärd film som åtminstone jag blev starkt berörd av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar