Kramfors

Kramfors

torsdag 4 april 2013

Våga tro på dig själv!!

Det finns saker som går åt pipsvängen som man har bestämt sig för att göra, men det finns också saker som man lyckas med. Ibland, kanske allt för ofta så tittar vi mer på de snedsteg som vi tar, de dumma orden vi sa en gång, de gånger vi inte lyckas nå målet vi hade satt upp osv, än på det vi faktiskt har klarat och gjort bra. Det behöver ju inte vara att man lyckats bestiga Mount Everest eller något liknande. Det kan vara andra saker, som tex sluta röka, ta körkortet, bytt livsstil till ett sundare liv mm. Jag tycker att det är viktigt att se de bra sakerna man gör i livet. Vi ska så klart inte blunda för de misstag vi gör. Men vi behöver ju inte gå älta det hela livet. Sen finns det ju personer som bara ser sina starka sidor och slår sig på bröstet och tycker de är bäst. Vi måste ha balans, våga tycka att vi har gjort något bra då vi har gjort det.

Jag brukar säga till min hund Elvis då vi har varit ute och gått: "Det här gjorde vi bra, nu var vi duktiga!"
Det kanske låter fånigt, men man behöver uppmuntran för att orka fortsätta med det man har börjat med.
Jag började med träning i augusti, sen vi flyttade från Gotland. Jag tränade dels för att gå ner i vikt, vilket jag gjorde. Jag nådde min målvikt som var 60 kg. 13 kg gick jag ner. Men jag tränade också för hjärtats skull. Jag har ju hjärtfel och att sitta still hela dagarna gör ju inte mig friskare. Jag kan så klart inte träna på gym, simma eller springa. Promenader är det som gäller för mig. Men jag får göra det jag kan, och det fungerar bra. Nu är ju Elvis sjuk, så han följer inte med på de längre promenaderna längre, men han kämpar på bra han med, med de promenader vi gör tillsammans.

För 10 år sedan, exakt på dagen faktiskt, så tog jag min sista cigg. Jag rökte en cigarett och slängde paketet sen. Efter det har jag inte rökt ett enda bloss. Visst har jag varit sugen på att röka, men jag vet ju att om jag tar en cigg, så blir det fler sen. Därför har jag låtit bli.

Det är jag så klart också väldigt glad över att jag har klarat. Med Guds hjälp och mycket vilja, så har jag klarat det.

Jag tror att vi klarar mycket mer än vad vi ibland tror. Det gäller bara att bestämma sig och ha den rätta viljan. Visst kan vi falla, men då gäller det att vi reser oss igen och inte ger upp, tills vi har klarat det.

Vad vill jag säga med det här då? Inte är det för att skryta, utan för att säga till dig som kanske känner dig lite skruttig och värdelös, att se inte på dina misstag..se det du faktiskt har klarat. Om jag skulle bara se på allt jag har gjort fel och allt som jag inte tycker att jag kan och allt som många andra tror om mig, då hade det varit lika bra att jag sköt mig. Jag menar, vad är då jag värd och till för nytta??

Vi har ALLA något bra inom oss och vi har rätt att vara glad över det vi lyckas med!!! Oavsett vad andra tycker, tänker och säger om oss, så är vi bra!

Våga tro på dig själv!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar