Kramfors

Kramfors

tisdag 26 mars 2013

Ett dygn på Iva

I söndags då jag åt frukost så fick jag plötsligt så ont i hjärtat. Det högg till ordentligt och strålade ut i vänster arm. Det kom stötvis, och höll på i några minuter. Det var så pass stark smärta så både jag och Micke tyckte att det var bra att kolla upp, eftersom jag både har haft en stroke och en hjärtinfarkt tidigare.

Micke skjutsade in mig till akuten i Sollefteå. Där tog de blodprover, EKG och blodtryck. De började genast att behandla det som om det var en hjärtinfarkt, eftersom det tar ett tag att få provsvaren. De gav mig blodförtunnande medel.
På EKG såg man en viss förändring, men det var så lite. Jag blev inlagd på Iva. För att kunna utesluta hjärtinfarkt så krävs det att man tar blodprover var 6:e timma och vid tre tillfällen. Alla blodprover var bra, så det var ingen hjärtinfarkt. På EKG som de tog på Måndags morgonen var bra, så då blev jag utskriven senare på dagen.

Jag är glad att det bara blev ett dygn på iva. Efter alla turer på sjukhus och operationer, så har jag lite skräck för att vara på sjukhus. Särskilt rädd är jag för alla sprutor och Provtagningar. Jag hatar att ha kanyl. Jag känner av den hela tiden. Med tanke på alla provtagningar så är det ju bra att jag hade en kanyl eftersom jag är stickrädd. Spruta behövde jag bara få en gång. Det var en blodförtunnande spruta i magen. Men det gick bra, han var duktig på att sticka, han som gav mig den.

Min läkare visste inte vad det var som hände då jag fick ont. Men jag ska få komma på ett återbesök till honom. Han ska också beställa journalen från Visby. Det är klokt av honom att göra det. Då får han ju säkert utredningen som neurologen gjorde också. Det är ju viktigt. Jag ska också få åka på kontroller uppe i Umeå.

Jag har inte heller någon bra förklaring till varför jag fick så ont i hjärtat. Det kan ju hänga ihop med att Elvis har varit sjuk och oron kring honom. Det har ju varit oroligt under flera veckor, och ett tag trodde man det var hjärtmask som Elvis hade. I fredags fick vi svaret att det är astma. Jag kunde andas ut mer då och blev mer avslappnad. Astma är ju bättre än hjärtmask iaf.

Kanske all denna oro över Elvis påverkade mitt hjärta. En fullt frisk människa kan ju få ont i hjärtat om den bär på stark oro en längre tid. Jag som har fel på hjärtat kanske är mer känslig för den typen av stress och oro än vad en frisk människa är. Det är bara en tanke jag har fått sen jag kom hem från sjukhuset.

Jag har gjort ett litet collage med bilder från då jag låg på iva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar