Kramfors

Kramfors

söndag 4 november 2012

Andrum bland granar och gravar

Igår kväll lyxade jag på med ostbågar och Brie ost då jag tittade på "Så mycket bättre". Jag tyckte jag var värd det efter allt slit med träningen.

Förutom att jag tränade igår, så hälsade vi på min svärmor och hennes man, och vi åkte till kyrkogården där jag tände ett ljus i minneslunden för Mormor & Morfar och Farmor & Farfar. Dom är inte begravda här i Kramfors men det är ju det minneslunden är till för, att tända ett ljus för dom som man inte har på nära håll eller som inte har någon grav. Det var så fint med alla ljus på kyrkogården.

Jag gillar kyrkogårdar. När jag var i 20 års åldern och bodde i Docksta, så bodde jag alldeles i närheten av kyrkan. Det hände att jag gick upp till kyrkogården och satte mig, bara för att få lugn och ro. Det var ju inte nån folkstormning där precis, och dom som var där, störde inte. De låg så tysta och stilla i sina gravar ;-)
Men det gav mig sånt lugn att bara gå omkring och titta på alla gravstenar som berättar med en väldigt kort text, en historia. Vad dom jobbade med, hur gamla dom blev och familjegravar hade ju ännu mer att säga. Ibland stod det en bibelvers på stenen, och man kunde ana att personen var kristen.

På senare tid har det blivit skogen som har blivit mitt andrum. Kanske för att jag har hund. Det hade jag inte då jag bodde i Docksta.

Idag ska vi till kyrkan, men inte till kyrkogården idag. Det blir till Pingstkyrkan här i Kramfors. Vi har liksom haft svårt att komma iväg. Förra söndagen skulle vi till kyrkan, hade vi planerat, men då ringde min bror och ville hälsa på. Det var ju trevligt förstås, så det blev vi glada för.
Men idag ska vi komma iväg har vi tänkt.

Men nu ska jag fixa lite frukost

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar