Kramfors

Kramfors

onsdag 21 november 2012

Stolt och glad

I morse vägde jag mig och jag vägde 61,7 kilo. Kära nån vad nära målet jag är nu. Mitt mål är ju 60 kilo. Det var lite tungt någonstans i mitten, typ vid 63. Jag lyckades gå ner till 62,5 men på helgen gick jag upp till 63 igen, och så var det inte bara en gång.

Men så en helg när jag var på affären fick jag en tanke ställare då jag letade angry birds påsarna (godis) och tittade ner i min korg. Det var läsk, brie ost, baguetter pluss att jag var på väg att hämta en påse angry bird. Då bestämde jag mig, nu får det vara nog! Det blev ingen påse angry bird för mig den helgen och inte följande helger heller. Det, ihop med bra mat och motion gjorde att jag lyckades fortsätta att gå ner i vikt. Det är så lätt att man ger upp, eller som i mitt fall, börjar fuska och äta osundare, då man har kommit halv vägs. Det är ju då man verkligen ska kämpa.

Sen är det ju klart att man måste lyssna på kroppen. Som här om dagen då jag var dålig, tog jag en paus från träningen. Jag unnar mig också nåt gott ibland, som ost eller en godis bit.
Men pepparkakor ska man akta sig för! Jag var på väg att ta två pepparkakor med ädelost för ett tag sen, men två pepparkakor var ju nästan hela mitt dagliga kalori intag, det var över 900 kalorier, och då hade jag inte räknat med osten. Så dom kakorna fick jag snällt lägga tillbaka i burken igen. Jag vet inte om det är olika för olika sorter. Det här var Nyåkers pepparkakor. Dom är mina favoriter. Men ack vad mycket kalorier det är i dom. Inte konstigt att jag blev rund om magen, så mycket pepparkakor som jag åt tidigare.

Anledningen till att jag bestämde mig för att gå ner i vikt var för att jag tröttnade på att folk klappade mig på magen och kommenterade hur rund jag har blivit. Även om jag blev sårad så var det kanske det jag behövde för att komma igång. Så dom gjorde mig en tjänst där :-)

Jag är iaf stolt och glad att jag har kommit så här långt och är så nära målet. Jag har ju försökt tidigare, då jag bodde på Gotland. Jag kom igång med träningen ett tag, men gav upp efter några veckor. Så var det ju när jag skulle sluta röka också. Jag slutade och började, slutade och började. Tillslut började jag snusa istället för jag trodde det skulle hjälpa, men det blev tillslut så att jag både rökte och snusade :-/
Det gäller att man har bestämt sig och vill. Innan det är det svårt att lyckas. Men jag lyckades sluta med både snus och rökning, nästa år i april är det 10 år sen som jag slutade. Och jag ska lyckas med detta också. Jag ska nå mina 60 kilo och behålla vikten sen!

Det blir havregrynsgröt med fiber till frukost, men det är faktiskt gott! Speciellt med pappas hemgjorda äppelmos. Till middag blir det samma som igår. Det kan du läsa om i mitt tidigare plogginlägg. Jag fick över och det var så mumsigt, så det äter jag gärna idag med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar