Kramfors

Kramfors

måndag 12 november 2012

Neurologisk förklaring

I natt sov jag dåligt igen för det regnade och blåste så mycket. Nu är det skapligt ute, lite kallt bara, men det är ju november, så det är inte så konstigt. Jag och Elvis kom hem från en promenad för en stund sen.

Det blev en intensiv dag igår och det känns på idag. Det var ju farsdag igår så vi åkte till Sollefteå och firade Mickes pappa på farsdag. Mari, Lars och Jens var också där.

På em var det Gudstjänst i Pingstkyrkan i Kramfors, så vi var på den också. Det var en jättebra predikan av en som heter Per-Allan. Han talade så tydligt så man nästan såg bilder framför sig. Otroligt duktigt och snyggt upplagd var predikan. Även den trögaste, som jag, hängde med i predikan.

Det var fika efteråt och strax innan vi skulle åka hem berättade en person något märkligt för mig och Micke. Han hade fått det från Gud i en dröm och handlade om mig. Det var något positivt, men jag vill inte berätta vad det är. Jag gör som Maria (Jesus Mamma) gjorde. Jag tar budskapet till mig och bevarar det i mitt hjärta. När det har hänt kan jag berätta om det.

När vi kom hem var jag så trött efter dagen så det blev teven testen av kvällen. Idag känns det att man var igång mycket igår.

I morse i Nyhetsmorgon var det en kille där som hade blivit misshandlad. Han hade fått ett slag i bakhuvudet med en halvfull vodka flaska och fick hjärnskador. Det ska göras en film om honom som ska visas i skolorna. Killen blev svårt hjärnskadad. Det märktes tydligt på honom. En sak som han berättade var att han har svårt att skilja på ljud. Om tex några sitter bakom honom och pratar så känns det för honom som om dom pratar direkt rakt in i öronen på honom. Varje ljud, som "vanliga" människor kan sortera bort, kan inte han. Där kände jag igen mig i då det gäller min hjärnskada. Jag har ju en kronisk övertröttbarhet, som inte går över av att sova. Neurologen förklarade för mig att det är för att det andra kan sortera bort, har min hjärna svårt att sortera. Eller jag kan sortera, men varje intryck blir så mycket starkare och hjärnan hinner inte vila.

Jag har fått mina skador genom att jag har legat i hjärt och lung maskin vid flera tillfällen pluss att jag har haft en stroke. Jag har inga synliga skador, mer än att man kan se att jag är trött. Men killen i teve hade synliga skador. Han var duktig, trots talsvårigheter, att beskriva. Speciellt just det där beskrev han bra. Han satte verkligen ord på hur det är.

Nåja, nu ska jag göra en kopp te. Åt lunch för en stund sen. Det blev falukorv idag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar