Kramfors

Kramfors

lördag 3 november 2012

Var rädd om ditt hjärta

Du som har följt min blogg vet att jag ofta drömmer konstiga drömmar på nätterna. I natt hade jag en till konstig dröm, som jag aldrig har drömt tidigare.

Jag drömde att jag köpte ett stort fint hus. Precis ett sånt hus som jag ville ha. Det låg i ett villa område, hade övervåning och det var byggt av dimm rosa tegelstenar. Det var precis ett "Angelica hus". På övervåningen fanns det 3 eller 4 sovrum, jag kommer inte riktigt ihåg. Det fanns också ett teve rum på övervåningen. Jag började inreda och tog ett av sovrummet till mitt sovrum. Rummet bredvid valde jag ut åt min dotter Regina, som bara var hos mig på loven. Jag ställde ordning Reginas rum, så som jag trodde hon ville ha det. Hennes fina smycken, prydnader och tavlor satte jag så det blev riktigt fint. Hon fick också en himmelsäng. När jag nästan hade inrett hela övervåningen, bara ett eller två sovrum kvar, träffade jag på en god vän. Han hade en kompis som behövde någonstans att bo och undrade om han fick bo i ett av mina rum, jag hade ju så många, menade han. Jag visste inte vem hans kompis var, men jag litade på min vän och tyckte synd om hans vän som inte hade någonstans att bo, så jag sa att det gick bra.

Min väns kompis kom strax efter och flyttade in. Han såg inte ut som jag hade väntat mig. Han såg mer härjad ut och såg inte ut att vara den skötsamme typen. Men jag ville inte döma folk efter utseende, så han fick flytta in. Han gick direkt till Reginas rum och sa "Det här rummet vill jag ha!"
Jag protesterade och sa att det var min dotters rum. Han lovade att bo i något annat rum då hon var här. Jag ville inte såra honom. Så jag gick med på det.

Han började plocka upp sina saker och inredde det efter sin smak. Det rosa lilla flickrummet med himmelsäng, förvandlades till ett mörkt rum med saker, affischer och tavlor med motiv som jag inte stod för. Men jag tyckte synd om den hemlöse mannen och ville inte såra honom, så hans saker blev kvar. Jag var rädd hur alla hans saker skulle påverka min dotter då hon sov där, men jag ville ju inte vara besvärlig mot mannen, så det fick vara kvar.

Efter en tid började han inreda teverummet med volanger. Det var iof inte så farligt, det var ju bara volanger, men det var inte min stil.

Jag minns inte riktigt vad som hände där, efter det. Men någon, om det var min vän eller någon annan, sa att jag måste säga ifrån annars tar han över hela mitt hus.

Drömmen slutade med att jag var ute och gick med några personer i det bostadsområdet där jag hade köpt huset. Vi kom till ett vackert hus med dimmrosa tegelstenar. Jag sa att det huset en gång hade varit mitt, men mina vänner trodde mig inte.

Det var drömmen och jag började genast undra vad drömmen betydde. Jag tänkte på hjärtat. Om vi inte är rädd om vårt hjärta, våra drömmar, visioner och värderingar, utan låter andra ta över mer och mer och vi godtar det, för att vi inte vill såra. Då tappar vi tillslut oss själva. Vårt hjärta blir fyllt med annat än det vi en gång trodde på.

Vi kanske har relationer med folk som vill försöka pracka på oss sina värderingar. Även om dom tycker att det är rätt, så behöver inte du tycka det.

Följ ditt hjärta och håll det rent!
Släpp inte in något som inte känns som du och framför allt inte det som känns fel. Lyssna till ditt hjärta!

Om du ändrar på dig för att inte såra någon, eller för att inte verka tråkig, eller vad det nu är..så signalerar du till dina barn att det är ok.

Det har vid flera tillfällen kommit personer till mig som har tyckt att jag ska börja med yoga. För mig känns inte det rätt, eftersom det kommer från olika religioner som inte jag tror på. Jag har inte hoppat på yoga, som tur är. Men jag hade lika gärna kunnat gjort det för att inte såra dom som rekommenderade det, eller för att inte verka för tråkig. Men det är inte jag. Släpper jag in det i mitt liv så vad blir då nästa grej?
Jag klandrar inte andra som håller på med yoga. Var och en får ta sina beslut i livet, men jag vill inte hålla på med det.

Döm inte andra men bevara ditt hjärta!
Vi har ingen rätt att peka och döma andra. Jag känner många som håller på med yoga och jag känner ännu fler som dricker alkohol och tar droger och jag har träffat folk som har annat tro än mig, och det respekterar jag. För om jag inte kan respektera andras tro och livs val, så ska jag inte räkna med att andra respekterar mitt. Att inte döma handlar inte om att man accepterar det i sitt eget liv och öppnar upp för det. Det handlar om att man älskar och ser den andra människan som hon/han är.
Vi kan bara vara förebilder genom att inte fylla vårt hjärta med det vi inte står för och att vara oss själva.

Bevara ditt hjärta! Låt ingen ta det ifrån dig. Du ska vara du som du är och inte fylla ditt liv med sånt som inte är du.
Om du ger efter för andra så kommer du tillslut att "gå förbi det hus som en gång var ditt". Det som hade kunnat vara ditt var nu stulet av någon annan och ingen skulle tro att det en gång var du som bodde där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar